1ـ10ـ در اجرای تبصره 1 ماده 32 آییننامه مالی دهیاریها، مسیولیتتنظیم بودجه، تفریغ بودجه دهیاری و مراقبت در حسن اجرای آن، به عهدهدهیار و مسیول امور مالی دهیاری است و واگذاری این وظیفه از طرف دهیاربه هریک از معموران دیگر دهیاری، از دهیار و مسیول امور مالی رفعمسیولیت نخواهد کرد. 2ـ10ـ دهیار باید با همکاری مسیول امور مالی کلیه اقلام و فرمهایبودجه پیشنهادی را بررسی نموده و بودجه پیشنهادی را به نحوی تنظیمنماید که بین درآمدها و هزینهها تعادل برقرار گردد. 3ـ10ـ در اجرای ماده 19 اساسنامه دهیاریها باید ترتیبی اتخاذ گردد کهدهیاری بودجه سالیانه خود را تا آخر دی ماه به شورای اسلامی روستاتسلیم و اقدامات بعدی را با توجه به ماده 32 آییننامه مالی دهیاری معمولدارد. 4ـ10ـ اصلاحاتی که توسط شورای اسلامی روستا در ارقام بودجه بهعمل میآید اولاً نباید مغایر با برنامه مصوب 5 ساله دهیاری باشد، ثانیاًتعادل بین درآمد و هزینهها را محفوظ نگهدارد، ثالثاً نباید موجب مغایرتبودجه با حد نصابهای قانونی شود. (موضوع تبصره 2 ماده 32 آییننامهمالی دهیاریها) 5ـ10ـ در اجرای ماده 34 آییننامه مالی، دهیار میتواند اعتباراتمصوب در بودجه را برای هر یک از مواد هزینه و یا فعالیتهای داخل در یکوظیفه تا ده درصد کاهش یا افزایش دهد که از اعتبار کلی بودجه مصوببرای آن وظیفه تجاوز نکند. 6ـ10ـ دهیار باید کنترل لازم را برای وصول به موقع درآمدهایپیشبینی شده در بودجه به عمل آورده و اقدامات قانونی برای شناختعوارض و منابع درآمدی جدید و تصویب آنها را معمول نماید. 7ـ10ـ در اجرای تبصره 4 ماده 32 آییننامه مالی، دهیار مکلف استنسخهای از بودجه و تفریغ بودجه را حداکثر تا 10 روز پس از تصویب بهاستانداری و وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) ارسال نماید. 1ـ حسابداری بودجه 1ـ11ـ بودجه در دفاتر حسابداری ثبت نمیشود ولی جهت کنترلپرداخت هزینهها در حدود اعتبارات مصوب، با رعایت ماده 42 آییننامهمالی دهیاری، اعتبارات مصوب بودجه در دفتری به نام دفتر اعتبارات ثبت وپرداخت هزینهها از آن محل تعهد و تعمین اعتبار میشود. منظور از تعهد دراینجا، تعهد به مثابه مرحلهای از پرداخت هزینه موضوع ماده 40 آییننامهمالی دهیاری نیست بلکه منظور اعلام وجود اعتبار در ردیف مربوطه برایپرداخت مشخص قبل از انجام هزینه و تعهد تعمین اعتبار آن پس از انجامهزینه است. 2ـ11ـ سرفصل حساب درآمدها در دفتر کل (گروه درآمد) و در دفترمعین (ردیف درآمد) تعیین میشود که به تفکیک در آنها ثبت میشود. 3ـ11ـ سرفصل حساب هزینههای جاری در دفتر کل برای فصول و موادهزینههای جاری به تفکیک دو وظیفه خدمات اداری و خدمات روستایی وبرای اعتبارات عمرانی به تفکیک 8 برنامه از وظیفه عمران روستایی تعیینمیشود. 4ـ11ـ سرفصل حسابهای هزینههای جاری (خدمات اداری و خدماتروستایی) به تفکیک ردیفهای هزینه هر یک از دو وظیفه خدمات اداری وروستایی تعیین میشود (صورت تطبیق حسابهای معین و کل) 5ـ11ـ کل هزینههای عمرانی دهیاری که در هنگام پرداخت، تخصیصآن به پروژه، طرح یا برنامه مشخص میسر نباشد در سرفصل «حسابانتظامی مواد هزینه عمرانی» ثبت شده و در پایان سال در صورت تصویباعتبار پروژه مربوطه در متمم بودجه یا اصلاح بودجه دهیاری با برگهحسابداری از حساب انتظامی عمرانی برگشت و به حساب هزینه پروژهعمرانی مربوطه ثبت میشود. این دستورالعمل در 5 فصل، 11 عنوان و 52 بند به ضمیمه فهرستوظایف خدمات اداری، روستایی و عمران روستایی و منابع درآمدیدهیاریها و فرمهای مربوطه تنظیم و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.