• چهارشنبه،28 آذر 1397
  • ورود
0°C 
   
    • بخشهای خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 59
      کد: 143975
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۱۰/۱۷

      همچنان مبدا سفر

      مسافرانی که قصد دارند به شهرهایی همچون درگز، قوچان، شیروان، بجنورد، و گرگان بروند، نقطه شروع سفر خود را ایستگاه سوار شاهد انتخاب می کنند. قدمت راه اندازی این ایستگاه سوار به حدود 10 سال قبل برمی گردد.
       همچنان مبدا سفر
      ایستگاه  سوار  شاهد  واقع  در بزرگراه آزادی، به دلیل قرار گرفتن در مسیر ورودی خراسان شمالی و استانهای شمالی کشور همواره با عبور و مرور گسترده خودروهای سبک و سنگین مسافربری روبرو بوده است.
      مسافرانی  که  قصد دارند  به شهرهایی  همچون  درگز،  قوچان، شیروان، بجنورد، و گرگان بروند، نقطه شروع سفر خود را ایستگاه سوار شاهد انتخاب می کنند. قدمت راه اندازی این ایستگاه سوار به حدود 10 سال قبل برمی گردد.
      پیش از آن مسافران از پایانه امام رضا(ع) و پارک ملت تردد می کردند. حالا بعد از گذشت یک دهه با ساخت تقاطع های غیرهمسطح شاهد در تیر ماه امسال، ایستگاه سوار به مسیر دورتری واقع در خیابان 119 منتقل شده است که به دلیل آن ملاحضات و امنیت ترافیکی است، با این حال شاهد هستیم که مسافران همچنان در نقطه قبلی به انتظار سوار شده می ایستند و در موقع  برگشت نیز، سه راه  شاهد  پیاده  میشوند.  نا گفته نماند  که رانندگان خودروهای سبک و سنگین نیز به صورت غیر قانونی  در  این  محل  به جا به  جایی مسافران  می پردازند.
      به گزارش روابط عمومی منطقه 10، خبرنگار شهرآرا محله درباره همین حال و هوا و درباره ایمنی حمل و نقل  و  نیز  وضعیت فعلی این ایستگاه،  با  رانندگان،  مسافران  و  مسئولان  به گفتگو پرداخته است.
      پارک سوار سه راه شاهد، اوضاع به هم ریخته، نابسامان و بسیار شلوغی دارد با پیاده روهایی خاکی. بسیاری از سواری های شخصی در همین پیاده رو پارک کرده اند و این یعنی به وجود آمدن مشکلات بسیار برای ساکنان و اصناف محله.
      همهمه و داد و فریاد راننده ها در هم آمیخته است؛ راننده هایی که برای پرشدن ظرفیت خودروی خود، به دنبال عابر ها راه می افتند و گاه با زبان بازی دست مسافر را می گیرند و در خودروی خود جای می دهند.
      به فاصله 10 متر آن طرف تر تاکسی های زرد رنگ برون شهری قرار گرفته اند؛ 20 تاکسی که صفی به طول 100 متر تشکیل داده و منظم و بی سر و صدا به انتظار مسافر ایستاده اند.
      در حدود دو ساعتی که برای تهیه گزارش، آنجا حضور داریم بیش از 500 نفر به این ایستگاه سوار می آیند تا خود را به شهرهای دیگر برسانند.
      در این محدوده، سواری های زرد رنگ مسافر کش های شخصی و اتوبوس های مسافربری زیادی توقف کرده اند، تا مسافران را به شهرهای مجاور منتقل کنند.
      رضا قریشی یکی از راننده های اتوبوس است. او سابقه بیست و هفت ساله در این شغل دارد و در ابتدای کار در خط شهرهای شمالی کشور خدمت می کرده است. قریشی هم اکنون در مسیر قوچان - مشهد مسافر جابجا می کند.
      او  خود  را راننده  ای می داند  که تصادفات بسیار کمی داشته است و درباره ایمنی سفر می گوید: مهم ترین عاملی که  باعث  امنیت سفر  می شود. دقت  و  نظم  راننده  است. نقش راننده  بسیار مهم  است؛  چون  او  مسئولیت جان مسافران  را  تا مقصد بر عهده  دارد.  یک راننده  باید  تمام  قوانین راهنمایی  و رانندگی  را  مو به  مو  رعایت کند. همچنین  مسافران را ترغیب  کند  که  کمربند ایمنی  خود  را  ببندند  تا  در طول  سفر،  جانشان به  خطر  نیفتد.
      تکنولوژی  در  خدمت ایمنی
      گر چه  تقریبا  همه  رانند ه ها  در  کلام،  حرف از رعایت  قوانین  و مقررات راهنمایی  و رانندگی می زنند، در  عمل،  شاهد  لغزش هایی  از سوی برخی  از آنان  هستیم.
      قریشی  در  این باره می  گوید: در  چند  سال  اخیر،  پلیس  راه  کشور، رانندگان را ملزم کرد جی پی اس نصب کنند تا جلوی تخلفاتشان را بگیرد. از پنج ماه گذشته هم سامانه ای به نام سِپَهتَن را با هزینه یک میلیون و 750 هزار تومان برای ما راه اندازی کرده است.
      او توضیح می دهد: این سپهتن شامل دوربینی است که داخل ماشین کنار دست راننده نصب می شود و به صورت آنلاین تصویر او  را  برای تمام پلیس راه های کشور می فرستد. اگر راننده دچار خواب  آلودگی شود  یا  شئون  حرفه خود  را  رعایت نکند، پلیس او را جریمه می کند. این سامانه سرعت راننده را لحظه به لحظه ثبت می کند که بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت نباشد.
      قریشی اضافه می کند: راننده همان اول حرکت،  باید  کارت گواهینامه  خود  را  داخل دستگاه سامانه قرار دهد. با این کار مشخص می شود که کدام راننده پشت فرمان است و در صورت  داشتن  سرعت  زیاد،  جریمه  شده و  15 روز از کار تعلیق می شود.
      مینی بوس برای خانم ها امن تر است
      مینی  بوسی  در  ایستگاه  سوار  شاهد،  به  مقصد چناران مسافر سوار کرده است و منتظر است صندلی ها پر شود تا راه بیفتد. در همین حین با یکی از مسافر های خانم آن، سر گفتگو را باز می کنیم. او معلمی با سابقه 29 سال سابقه کاری است که تمام  این  سال ها در  مدارس چناران تدریس کرده  است.  او  که تمایلی به  گفتن  نامش ندارد، علت انتخاب مینی بوس به جای سورای را داشتن  ایمنی  و  آرامش آن بیان  کرده  و می گوید: مینی  بوس  ها  از  سواری  ها  امن تر هستند؛ به خصوص برای خانم هاکه  به  امنیت  بیشتری
      نیاز دارند. بعضی مواقع مجبور می شود از سواری استفاده کنم ولی همان موقع  هم سواری های زرد رنگ را انتخاب می کنم معمولا راننده های شخصی به دلیل منافعی که در رفت و آمد سریع دارند با سرعت غیر مجاز حرکت می کنند و این کار جان مسافران را به خطر می اندازد.
      دستگاه  کارتخوان  کار مسافر و راننده را راه می اندازد
      همکار  این شهروند  فرهنگی می گوید: مینی بوس امنیت دارد اما متاسفانه گاهی 45 دقیقه طول می کشد تا صندلی هایش پر شود. راننده ها هم حاضر نیستند با مسافر کمتر حرکت کنند.
      او از مشکل دیگری نیز صحبت می کند: بارها شده که به خاطر نداشتن پول خرد مسافر، بین او  و راننده جر و بحث شده  است .  کاش ماشین های مسافربری،  دستگاه  کارت  خوان  داشته  باشند تا این مشکل پیش نیاید!
      با  رمضان  گروهی که راننده مینی بوس است، درباره  مجهز  شدن  خودروها  به دستگاه کارت  خوان صحبت می کنیم، او می گوید: تا جایی که خبر دارم،  تا به حال اتحادیه رانندگان مینی بوس برای استفاده از دستگاه های کارت خوان بی سیم به هیچ بانکی درخواست نداده است. راستش را بخواهید،  من  و  همکارانم هم تا به حال به فکرمان نرسیده است که درخواست را بدهیم اما پیشنهاد  بسیار خوبی  است . اگر  در  مینی بوس،  دستگاه کارت خوان  داشته  باشیم، کار مسافر  و  راننده خیلی زودتر راه می افتد.
      پارک سوار شاهد دیگر قانونی نیست
      به سراغ یکی از رانندگان خودروهای زرد رنگ می رویم و از شرایط ایستگاه می پرسیم. او که مدتی است در این خط کار می کند، از وضعیت ایستگاه سوار شاهد راضی نیست و می گوید: این مکان به طور رسمی، دیگر پارک سوار نیست و در واقع تمام ماشین هایی که اینجا منتظر مسافر می ایستند، کار غیر قانونی می کنند. اول سال ایستگاه سوار  شاهد را جمع کردند  و  به رو به  روی بزرگراه میثاق منتقل کردند.
      این راننده که تمایلی به بیان نامش ندارد، دلیل جا به جا نشدن خودروها به مکان جدید را نبودن مسافر در ایستگاه جدید بیان می کند و ادامه می دهد: هیچ مسافری برای سوار شدن به ایستگاه میثاق نمی رود؛ چون مردمی که با اتوبوس های داخل شهری می آیند، همین جا پیاده می شوند و راحت تر هستند که همین جا هم سوار اتوبوس های بین شهری شوند. آن ها اگر بخواهند به ایستگاه میثاق بروند، باید دوباره سوار ماشین شوند و پول یک کورس را بدهند.
      او اضفه می کند: مثلا کرایه مسافران به چناران 3 هزار و 500 تومان است که اگر قرار باشد از اینجا به ایستگاه میثاق بروند، باید هزار تومان دیگر هم بدهند که برایشان صرف نمی کند.
      برای شهرداری اهمیت نداشتیم
      این راننده که خودش نیز از مخالفان جا به جایی ایستگاه است، می گوید: بهتر بود به جای اینکه ایستگاه سوار را به چند کیلومتر بالاتر ببرند، همین مغازه های اطراف را تملیک کنند و پایانه ای بسازند.
      مگر در همین مکان اتحادیه مینی بوس رانان چناران، گاراژی را اجاره نکرده اند و مسافران خود را از همین جا سوار  نمی  کنند؟ اگر ما هم برای شهرداری اهمیت داشتیم، این کار را برایمان انجام می داد.
      حمیدی، یکی دیگر از رانندگان این ایستگاه سوار را بدون هر گونه امکاناتی برای مسافران و راننده ها  می داند و می گوید: تا سال گذشته که هنوز این ایستگاه به سه راه میثاق منتقل نشده بود، اینجا برای استفاده مسافران، نمازخانه، و سرویس بهداشتی داشت  ولی  الان  همان  طور  که می بینید، هیچ کدام از این امکانات دیگر وجود ندارد. در حالی که مسافران هنوز برای سوار شدن به اینجا می آیند، حتی ما راننده ها برای استفاده از سرویس بهداشتی مجبوریم مسافتی را رانندگی کنیم تا به اولین سرویس بهداشتی برسیم. حالا ماشین زیر پای ماست و هر کجا بخواهیم نگه می داریم اما تکلیف مسافران چیست؟
      هیچ مسئولی به مشکلات ما رسیدگی نمی کند یکی از دلایل مهم آشفتگی و بی نظمی ایستگاه سوار شاهد، وجود مسافر کش های شخصی است که عرصه را بر رانندگان خودروهای مصوب تنگ کرده اند و عامل اصلی بی نظمی ایستگاه نیز هستند.
       حسنی یکی از این رانندگان است که با دیدن ما، خودش برای صحبت پیش قدم شده و در این باره می گوید: ما رانندگانی هستیم که هزینه زیادی برای مصوب شدن پرداخته ایم و هر سال نیز عوارض و مالیات های مربوط را می پردازیم ولی مسافربرهای شخصی که عوارضی هم پرداخت نمی کنند، در کار ما اخلال ایجاد کرده اند. گذشته از این اگر در طول سفر اتفاق ناگواری برای مسافرانشان بیفتد، بیمه مسئولیتی قبول نمی کند.
      حسنی ادامه می دهد:  هیچ  مسئولی  به مشکلات ما توجه نمی کند، حتی افسر در اینجا حضور پیدا نمی کند. چند وقت تصمیم گرفتیم به سازمان راهداری مراجعه کنیم تا تکلیف راننده های شخصی را مشخص کند. برای این کار یک نفر را نماینده خودمان انتخاب کردیم و قرار گذاشتیم همه با هم هزینه روزهای از کار افتادگی او را هم بدهیم اما بعد از چند روز رفت و آمد هیچ اداره ای جواب درستی نداد و مسئولیت را به گردن دیگر نهادها انداخت.
       او با اشاره به مکان پلیس راه که درست روبروی پارک سوار قرار دارد می گوید: الان در این مدتی که شما اینجا بودید افسری را دیدید که اینجا حضور داشته باشد با اینکه ما اینقدر به پلیس راه نزدیک هستیم؟
      تعداد بازدید: 59
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
لینک های مرتبط
گردشگری
گالری
سایت 137
نظارت و بازرسی شهرداری
آمار بازدید
مجموع بازدیدها : 1,237,559
تعداد بازدید امروز : 549
تعداد بازدید دیروز : 609
آخرین به روزرسانی : 1397/09/28 14:17
ارتباط با ما
آدرس :

قاسم آباد . بلواراندیشه - نبش بلوار استاد یوسفی- شهرداری منطقه 10

تلفن :051-31295600
فاکس :051-31295664
رایانامه :zone10@mashhad.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوا: پورتال منطقه 10 شهرداری مشهد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد