14°C 
   
    • بخشهای خبری
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 71
      کد: 123862
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۶/۰۱/۱۹

      ایستگاه زائر منطقه ما، دست پُر به استقبال مسافران نوروزی امسال رفت

      سوغات 10
      ایستگاه زائر منطقه ما، دست پُر به استقبال مسافران نوروزی امسال رفت


      ایستگاه زائر منطقه ما که در ورودی غرب مشهد و روبه‌روی سه راه فردوسی قرار دارد، امسال نیز همانند نوروزهای گذشته پذیرای مسافران و زائران نوروزی بود تا خاطره خوشی را برای آنان رقم بزند.

      نگاه همه جانبه شهرداری منطقه 10 به نیازها و سلیقه‌های زائران، سبب برپایی غرفه‎‌های مختلفی در ایستگاه زائر شده بود که امکانات متنوع فرهنگی، پزشکی، تفریحی، بهداشتی و ... را برای آنان فراهم آورده بود.

      چای صلواتی، اورژانس، جمعیت هلال احمر، مدیریت پسماند، راهنمای اسکان فرهنگیان، راهنمای زائر، کارواش و حمام صلواتی، سیاه چادر عشایر، آموزش اریگامی، نائب‌الزیاره و مشاور مذهبی، عنوان غرفه‌هایی بود که در نمایشگاه امسال از تاریخ 28 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین امسال برپا شده بود.

      در یکی از روزهای تعطیلات نوروز، در این ایستگاه حضور پیدا کرده و با غرفه‌داران و زائران گفتگو کردیم و از حال و هوای‌شان شنیدیم.

      ...

      خانم‌ها محبوبه شادی‌آفرین و پیش‌نمازی مسئولان غرفه مدیریت پسماند هستند که به زائران، خدمات مربوط به حوزه خود را ارائه دادند.

      پیش‌نمازی با بیان اینکه کیسه زباله منزل و خودرو را بین مسافرها توزیع می کردند، می‌گوید: علاوه بر این، برگه‌های رنگ‌آمیزی را در اختیار کودکان قرار دادیم که با پیامی آموزشی در حوزه پسماند همراه است. آن‌ها با استفاده از مدادرنگی‌هایی که وجود داشت رنگ‌آمیزی را انجام می دادند و جوایزی مثل برنامه کلاسی و برگه وایت برد دریافت می‌کردند.

      مجبوبه شادی‌آفرین نیز بیان می‌کند: چون مسافرها پس از طی مسیری طولانی، خسته بودند، معمولا در ایستگاه توقف می‌ کردند و بیشتر هم جذب غرفه‌هایی می‌شدند که برای فرزندان‌شان سرگرمی ایجاد می کرد.

      استقرار ایستگاه مسافران، تصادفات جاده‌ای را پایان می‌دهد

      در جلو غرفه «جمعیت هلال احمر مشهد»، بنری نصب شده که درحقیقت میثاق نامه‌ای است تا مسافران آن را مطالعه کنند و تعهد بدهند که در جاده با احتیاط رانندگی کنند.

      حمیده حقیقی، مسئول امور جوانان جمعیت هلال احمر مشهد، در خصوص دیگر فعالیت‌های این غرفه می‌گوید: ما توزیع نقشه مشهد و استان را داشتیم. طرح «به رفت» و «بشر دوستی» نیز مسابقه‌هایی بودند که مسافرها و زائران می‌توانستند در آن شرکت کنند. علاوه بر این‌ها توزیع دعای سفر و هم‌چنین ارائه کارت تخفیف دارِ استفاده از یک مجموعه‌ آّبی را داشتیم که مورد استقبال زائران قرار گرفت.

      حقیقی با اشاره به اینکه طبق آمار، بیشترین تصادف‌های جاده‌ای در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد، عنوان می‌کند: معمولا وقتی مسافرها به مقصد نزدیک می‌شوند، سرعت خود را افزایش می‌دهند تا هرچه زودتر سفرشان را به پایان برسانند وهمین عامل، باعث تصادف می‌شود. یکی از مهمترین کارکردهای ایستگاه زائر این است که سبب می‌‎شود مسافرها در ایستگاه توقف کنند، حال و هوای‌شان عوض شود و با سرعت مطمئنه و حواس جمع، به رانندگی خود ادامه دهند.

      وی اضافه می‌کند: طبق آمار، راه‌اندازی ایستگاه زائر در ورودی‌ها باعث کاهش تصادفات جاده‌ای شده است.

      ابولفضل توحیدی و محمد صادقی دو جوانی هستند که در غرفه هلال احمر به صورت داوطلبانه، خدمات رسانی می‌کنند. محمد صادقی می‌گوید: چون ما از دوره‌های آموزشی رایگان هلال احمر استفاده کرده‌ایم، خودمان را موظف دانستیم مدتی را به صورت رایگان به دیگران خدمت رسانی کنیم و این انتخاب خودمان بود.

      از غذاهای محلی، بیشتر استقبال شد

      «سیاه چادر عشایر» که برای نخستین بار در ایستگاه زائر منطقه ما برپا شد، یکی از جذاب‌ترین غرفه‌های امسال بود. سکینه و عباس رضوانی، خواهر و برادری هستند که اصالتا کرمانج قوچان و ساکن مشهد هستند. طبق گفته خودشان، تاکنون در نمایشگاههای زیادی در نقاط مختلف ایران شرکت کرده‌اند. پیراشکی محلی، نان روغن جوشی و آش رشته، غذاهای محلی است که در این غرفه آماده و به فروش می‌رسد. علاوه بر این، صنایع دستی شامل لباس‌های محلی و تابلو فرش و گلیم نیز در این غرفه در معرض فروش قرار گرفت. سکینه رضوانی که کار پخت و پز غذاها را برعهده داشت، می‌گوید: استقبال زائران از غرفه ما فقط مربوط به فروش غذاهای محلی بوده و تا به حال کسی از صنایع دستی‌مان، چیزی نخریده است.

      عباس رضوانی نیز در ادامه می‌گوید: در مجموع، بازدید کننده‌های ما خیلی کم بودند و شاید دلیلش این است که ایستگاه زائر، در معرض دید مسافران نبود و اگر در حاشیه خود جاده بود، زائران بیشتری در آن توقف می‌کردند. ما هر سال در پارک کوهسنگی نیز غرفه داریم که آنجا با استقبال بسیار زیادی روبرو می‌شویم.

      او اضافه می‌کند: از این گذشته، چادر ما در قسمتی قرار گرفته که نسبت به سایر قسمت‌های ایستگاه، در سطح پایین‌تری قرار دارد. همین موضوع باعث شده چادر ما، دید مناسبی نداشته و از چشم مسافران دور بماند.

      اجرای برنامه برای کودکان، خانواده‌ها را جذب می‌کند

      سلمان یوسفی، یکی از زائرانی است که همراه همسر و فرزندش در ایستگاه توقف کرده‌اند. او که از شهرستان کرج به مشهد سفر کرده، درباره تاثیر ایستگاه زائر اینطور عنوان می‌کند: در این توقف‌گاهها علاوه بر اینکه استراحت کرده وخستگی سفر را از تن به در می‌کنیم، با دریافت اطلاعات شفاهی و بروشورها با مراکز تفریحی، فرهنگی و دیدنی شهر آشنا می‌شویم.

      او که از حضور در غرفه سیاه چادر لذت برده، می‌گوید: اگر نمونه این غرفه‌ها که صنایع دستی و فرهنگ بومی را به نمایش می‌گذارند، افزایش یابد، مورد پسند مسافرها قرار می‌گیرد.

      یوسفی اضافه می‌کند: علاوه بر این، اجرای برنامه‌ برای کودکان و نوجوانان، خانواده‌های بیشتری را جذب ایستگاه می‌کند.

      هر روز از سه راه دانش، به ایستگاه زائر می‌آیم

      معین شمعی، نوجوانی است که با پوشیدن جلیقه‌‌ای مخصوص، در بخش‌های مختلف ایستگاه زائر، حضور پیدا کرده و هر کاری از دستش برمی‌آید، انجام می‌دهد. او که ساکن سه راه دانش است، به صورت داوطلبانه هر روز، با اتوبوس، خود را به محل ایستگاه رسانده و خدمت‌رسانی می‌کند. خودش دراینباره می‌گوید: خدمت کردن به زائران امام رضا را دوست دارم و خانواده‌ام هم تشویقم کردند اینجا بیایم. پدر ومادرم دید و بازدید عیدمان را شب قرار داده‌اند تا وقتی من به خانه برمی‌گردم، عیددیدنی برویم.

      معین درباره کارش اینطور توضیح می‌دهد: به زائران خوش‌آمد می‌گویم و با همه غرفه‌ها به خصوص غرفه محصولات فرهنگی و اسکان فرهنگیان همکاری می‌کنم. او که همراه پسرعموی خود، مهدی شمعی به این مکان می‌آید، دلش می‌خواهد سال بعد نیز در ایستگاه حضور پیدا کند.

      پذیرایی از 1300 زائر در روز، با چای صلواتی

      علی کاشانی مسافری است که از تهران آمده و به گفته خودش، هر سال در ایام نوروز به مشهد می‌آید. او با اعلام رضایت از وجود ایستگاه، پیشنهادهایی نیز دارد: اگر در این ایستگاهها امکاناتی برای اسکان زائران فراهم شود و هم‌چنین اتوبوس برای رفت و آمد به داخل شهر وجود داشته باشد، بهتر است. ضمن اینکه بعضی ایستگاههای قبل از مشهد، توزیع غذا نیز داشتند که اینجا ندارد.

      غرفه چای صلواتی، شلوغ‌ترین بخش ایستگاه زائر است. محمد جنتی تنها مسئول این غرفه است که هر روز بیش از 12 ساعت، با چای از زائران پذیرای می‌کند. خودش دراینباره می‌گوید: هر روز به طور متوسط، بین 1200 تا 1300 لیوان چای دست زائر می‌دهم و علاوه بر این، بین 100 تا 120 فلاسک را نیز چای ریخته و هر دو ساعت نیز، باید داخل سماورها آب بریزم.

      جنتی که مشغول گذراندن خدمت سربازی‌اش در زاهدان است، در حال حاضر در مرخصی به سر می‌برد و به گفته خودش، دعا می‌کرده که در چنین روزهایی بتواند مرخصی بگیرد و به زائران شهر خودش، خدمت‌رسانی کند.

      تعداد مسافران، در مقایسه با پارسال کمتر بود

      غرفه کارواش صلواتی، از آن غرفه‌هایی است که مورد توجه زائران ومسافران قرار می‌گیرد. سید حمیدرضا روضه‌خوان که کارشناس ناظر این غرفه است درباره  نحوه کار نیروهای کارواش اینطور بیان می‌کند: 6 نفر در غرفه کارواش صلواتی مشغول به کار هستند و در طول روز، بین 90 تا 95 ماشین را می‌شویند.

      روضه‌خوان با بیان اینکه ایستگاه زائرِ امسال در مقایسه با سال‌های قبل، از استقبال کمتری برخوردار شده، می‌گوید: امسال تبلیغات زیادی در جاده صورت نگرفته و گذشته از آن، ورودی ایستگاه نیز تغییر کرده که سبب شده توقف مسافرها در این مکان، کم‌تر شود.

      او از برخوردهای متفاوت زائران صحبت می‌کند: مواردی بوده که بعد از اتمام شستشو، مثلا از کار ایراد گرفته و گفته‌اند گلگیر خوب تمیز نشده اما مسافرانی هم داریم که خیلی تشکر می‌کنند و بعضی از آن‌ها از سوغات شهرشان به بچه‌ها می‌دهند.

      روضه‌خوان با اشاره به بارندگی‌های امسال بیان می‌کند: در زمان بارندگی، شست‌شوی ماشین را متوقف می‌کنیم چون ماشین، دوباره زیر باران کثیف می‌شود.

      باید کار را به بهترین شکل، انجام داد

      رضا تیرگانی و همسرش زهرا صحرایی مسئولان حمام صلواتی هستند. صحرایی با بیان اینکه، برای خانم‌ها و آقایان هرکدام دو حمام مجزا درنظرگرفته شده، می‌گوید: مسافرهای زیادی از این امکان، استفاده می‌کنند و و بعد از هربار استحمام، ما با استفاده از شوینده و ضدعفونی‌کننده، حمام‌ها را تمیز می‌کنیم تا برای استفاده نفر بعد آماده شود.

      او که چند سال پیش بیمار شده، با توسل به امام رضا، نیت کرده بعد از بهبودی، به زائران امام رضا خدمت کند و در حال حاضر دو سال است که مسئول حمام‌های صلواتی درایستگاه زائر است.

      صحرایی که خودش را مقید می‌داند، کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد می‌گوید: به نظر من یا نباید کاری را برعهده گرفت یا اگر بر عهده گرفتی، باید آن را خوب انجام بدهی. من افتخار می‌کنم که خادم زائران هستم و خاک پای آن‌ها را به چشم می‌کشم.

      داروهایی را تجویز می‌کنیم که نیاز به نسخه پزشک ندارد

      در غرفه اورژانس نیز با احسان درگاهی و رضا مسعودی همکلام می‌شویم. درگاهی با عنوان این مطلب که اینجا خدمات درمانی سرپایی ارائه می‌شود، بیان می‌کند: داروهایی را به مراجعه‌کننده‌ها می‌دهیم که نیاز به نسخه پزشک ندارد. اگر مسافرِ بیماری مراجعه کند و نیاز به اعزام به بیمارستان داشته باشد، خودمان او را اعزام می‌کنیم و اگر تشخیص بدهیم که باید به مرکز درمانی مراجعه کند، دراینباره راهنمایی‌اش می‌کنیم.

      رضا مسعودی با اشاره به کم‌بودن تعداد مسافران امسال می‌گوید: در طول روز 4 یا 5 نفر پذیرش داشته‌ایم که این آمار در مقایسه با سال گذشته پایین است.

      او اضافه می‌کند: امسال به خاطر وضعیت نامناسب هوا در ایام نوروز، به نظر می‌رسد آمار مسافران کم شده است.

      مسعودی توضیح می‌دهد: بیشتر کسانی که به ما مراجعه کنند، خانم‌ها و آقایان بین 30 تا 45 سال هستند و کمتر مورد کودک داشته‌ایم و چند نفر بچه‌ای نیز که توسط والدین‌شان به ما ارجاع شده‌اند، گلو درد و دندان درد داشته‌اند که با مسکن و شربت، مشکل‌شان حل شده است.

      خادم امام رضا بودن، لذت بیشتری دارد

      احمد براتیان، بازنشسته فرهنگی است که در گوشه‌ای از نمایشگاه مستقر شده و برای دومین سال، کار ساخت و آموزش اریگامی را در ایستگاه برعهده دارد. او در توضیح کارش عنوان می‌کند: خانم‌ها بیشتر جذب غرفه من می‌شوند، چون ساخت اریگامی برای فرزندان‌شان جالب است و به خاطر آن‌ها سراغ من می‌آیند.

      او اضافه می‌کند: اگر مسافران فرصت داشته باشند و توقف کنند، به آن‌ها برگه داده و هر چیزی را که خودم می‌سازم، به آنها آموزش می‌دهم و آنها سازه کاغذی را با خودشان یادگاری می‌برند.

      نگهبان پارک مجاور ایستگاه نیز که به مدت 6 ماه است، این مسئولیت را برعهده دارد بیان می‌کند: قبل از این، در فضاهای سبز داخل خود شهر، نگهبانی می‌دادم. اینجا که هستم لذت بیشتری از کارم می‌برم، چون به زائر امام رضا خدمت می‌کنم.

      او ضمن تشکر از مسافرانی که با برخورد خوش، انرژی می‌دهند می‌گوید: درخواست ما از زائران و همه همشهری‌ها این است که فضای سبز را سالم نگه داشته و به آن آسیب نزنند. همیشه یادمان باشد که چمن، برای لذت بردن است و نه نشستن روی آن.

       

       

       

      تعداد بازدید: 71
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
لینک های مرتبط
گردشگری
گالری
سایت 137
نظارت و بازرسی شهرداری
آمار بازدید
مجموع بازدیدها : 1,127,680
تعداد بازدید امروز : 405
تعداد بازدید دیروز : 761
آخرین به روزرسانی : 1397/07/01 14:06
ارتباط با ما
آدرس :

قاسم آباد . بلواراندیشه - نبش بلوار استاد یوسفی- شهرداری منطقه 10

تلفن :051-31295600
فاکس :051-31295664
رایانامه :zone10@mashhad.ir
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
تامین و به روزرسانی محتوا: پورتال منطقه 10 شهرداری مشهد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد